Operation Weserübung

 

  1. Indledning og begrundelse for emnevalg
Operation   Weserübung

Af Katrine Thisgaard

Resume

Operation Weserübung var det tyske kodeord for den militære besættelse af Danmark og Norge den 9. april 1940. Den militære operation var nytænkende og særdeles dristig med overraskelsesmomentet og tempo som forudsætninger for succes. Operationen førte ikke blot til besættelsen af dansk og norsk territorium, den markerede også et skifte i krigens dynamik.

Katrine Thisgaard

Individuel opgave i historie

 

Jeg har valgt at skrive om operation Weserübung, fordi det er et meget bredt og spændende emne. Hvor der er mulighed for at skrive en hel del om, hvor det stadig er spændende. Jeg har valgt et emne som jeg ikke ved så meget om i forvejen selvom vi har haft en del med 2. Verdenskrig. Så jeg tror da at jeg vil komme til at lærer en hel del af emnet.

 

  1. Beskrivelse af arbejdsform og undersøgelsesformer

 

Jeg har tænkt mig at læse en hel del om det på forskellige hjemmesider og sætte mig rigtig godt ind i det. Jeg tænker også jeg vil låne en bog om det hvis der er noget der er relevant. Og så når jeg ved en del om det og tænker at jeg kan skrive min redegørelse, vil jeg skrive den. Jeg tænker jeg kommer til at læse mest på nettet på forskellige hjemmesider.

Jeg tænker jeg kommer til at lave en del af det i ferien. For der har man god tid til at sætte sig ind i det. Og man bliver ikke afbrudt af noget. Så jeg tror det er der jeg vil lægge min energi i at få skrevet noget.

 

 

  1. Brug af kilder og materialer

Jeg har fundet det meste af mine informationer på nettet. Jeg har fundet en masse gode sider hvor der står en masse brugbart. Og som jeg synes jeg kan bruge også til, at skabe min egen mening om operation Weserübung

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/operation-weseruebung-april-1940/

https://da.wikipedia.org/wiki/Operation_Weser%C3%BCbung

http://9april-live.dk/2015/02/27/27-feb-1940-aendringer-i-den-tyske-planlaegning-af-operation-weserubung-nu-forslar-den-tyske-planlaegger-oberst-warlimont-at-hele-danmark-besaettes/

 

4. Skriftlig redegørelse af ”Operation Weserübung”.

 

Danmark var ikke det første land der var under besættelse af de tyske tropper, men allivel kl. 4.15 om morgenen den 9. april 1940 kom de så til Danmark. Der var nogle enkelte kampe i Sønderjylland og på Amalienborg Slotsplads, men Danmark indså hurtigt at vi ikke var et stort nok land til at kunne modkæmpe de tyske tropper.  Så allerede kl. 6 blev det på et møde hos kongen med de vigtigste ministre og de militære chefer besluttet, at man måtte indstille modstanden. Kampene kostede 16 faldne på dansk side og 203 på tysk, et tal tyskerne var meget kede af fordi de ville lave en fredsbesættelse, altså at det ikke var meningen at de ville fører krig i Danmark

 

I Norge trak kampene ud i længere tid, og Storbritannien og Frankrig nåede at sende hjælpetropper til landet. Men i slutningen af maj 1940 blev de engelske og franske tropper trukket tilbage, og kort efter overgav de sidste norske militær sig.

 

  • For at sætte dig lidt mere ind i hvad Operation Weserübung egentlig er, er der lige et kort referat her, over hvad det egentlig handler om her:

 

Operation Weserübung er delt op i to dele, en Operation Weserübung Nord, og en Operation Weserübung Süd (syd). Operation Weserübung Nord er hvordan de kom ind i Norge, og operation Weserübung Syd er hvordan de så overtog Danmark. Eller hvad deres plan med Danmark var.

 

Weserübung Nord:

Den var sat i gang som bekendt kl. 4.15 om morgenen. Ved Oslofjorden i Norge, mødte den tyske flåde stor modstand af de norske tropper, og senere på norsk jord, i Sydnorge. Den britiske flåde hjalp Norge da de blev besat, men blev nødt til at trække sig tilbage da de overgav sig. Denne del af operationen er også kendt som Nord delen.

Weserübung Süd:

Operationen gik anderledes nemt i Danmark. Under ledelse af den tyske general for luftvåbenet, Leonard von Kaupisch. Lavede Tyskland, to divisioner i Nordtyskland, og en række specialenheder, som motorcykelbataljonerog nogle faldskærmsjægere som angreb Aalborg lufthavn. Desuden medvirkede flåden med en række skibe samt luftvåbenet med blandt andet 240 jagerfly og en række bombefly. Luftvåbenet fungerede både i en transportfunktion og som offensiv kraft til bemægtigelse af strategiske positioner i Danmark. Man brugte København som centrum, for at styre Danmark politisk, og så havde tyskerne også besat København med en stor del militær, herunder generalkommandoen på Kastellet. Desuden var Aalborg Lufthavn som sagt vigtig, de større havnebyer, sammen med broer mellem landsdelene, og militære garnisoner og forter rundt om i landet. Man opererede med to scenarie. En fredelig dansk overgivelse under indtryk af tysk overmagt eller en total nedkæmpning af den modstand, Danmark måtte kunne stille med.

  • Operation Weserübung var det tyske kodeord for den militære besættelse af Danmark og Norge den 9. april 1940. Den militære operation var nytænkende og særdeles dristig med overraskelsesmomentet og tempo som forudsætninger for succes. Operationen førte ikke blot til besættelsen af dansk og norsk territorium, den markerede også et skifte i krigens dynamik.
  • Danmark var ikke et land Tyskland skulle bruge til meget, kun til at komme til Norge med. I Norge ville de så få adgang til olie, landskaber, og mange andre ting.

 

I Berlin planlægger man en operation i Norden under kodeordet “Weserübung”. Hovedmålet er Norge, men der var også tale fra den tyske side at de også vil lave et tiltag rettet mod Danmark. Dette skal enten bestå i at fremtvinge tilladelse til overflyvning af Danmark og brug af jyske flyvepladser samt nogle havne. Alternativt kan der blive tale om en delvis besættelse af strategiske punkter i Jylland, især Nordjylland. Denne potentielle trussel mod den danske neutralitet synes nu kun, at vokse i omfang, for den 27 februar 1940 delte den tyske oberst Warlimont de tyske planer med resten af nazi-tyskerne, og han anbefalede en besættelse af hele Danmark.

Efter 2.  verdens blev planen fundet for den danske besættelse, og her kan man se at ændringerne har været den 27 februar 1940:

Lederen for denne operation hedder General Falkenhorst, men han er ikke alene om at planlægge den. En anden mand, general Jodl, Hitlers nærmeste militærrådgiver, arbejder også med udkast til en operationsplanen. Man har fundet to dokumenter, som specifikt omtaler, hvorledes et tiltag er rettet mod Danmark. I dag har Jodls nærmeste medarbejder, oberst Walter Warlimont, gennemgået de to planer, og han havde sagt, at det var rigtig gennemtænk og han viste stor interesse. Warlimont vurderer dog, at et mere overtagende erobring af Danmark er nødvendige.

Så han har i dokumentet overstreget sætningen “Besættelsen begrænses til Skagen og Frederikshavn” og skrevet følgende i stedet: “Hele statsområdet besættes respektive stilles under det tyske riges beskyttelse”. Warlimont ændringer her mellem først besættelse og herefter beskyttelse, men uanset hvad, vil der være tale om tysk militær tilstedeværelse i hele Danmark. En anden sætning, som nævner en høj grad af dansk selvstændighed, hvis den danske regering samarbejder med Tyskland, har desuden fået tilføjelsen: “Bilaget revideres under hensyntagen til nyt synspunkt”. Fra tysk side vil man altså ikke nødvendigvis afvente dansk medgørlighed, før skærpede forholdsregler kan tages i brug. Dette dokument er fundet efter krigen.

 

Hitler var egentlig ikke særlig interesseret i hverken Norge eller Danmark. Men han var bange for, at hans modstandere Storbritannien og Frankrig skulle placere tropper i de nordiske lande og true Nazi-Tyskland derfra. Dertil kom, at den tyske flåde gerne ville have baser for ubåde i Norge. Herfra ville de lettere kunne komme ud i Atlanterhavet og true konvojerne med forsyninger til Storbritannien. Dels havde Hitler et behov for en hurtig overbevisende sejr, som kunne fjerne modstanden imod ham i militæret.

 

Så man kan jo sige alt i alt, har operation Weserübung ikke haft meget med krig at gøre, det er ikke en historie som skal fortælles med masse fakta og viden. Det er helt simpelt en mission tyskerne anlagde under 2. verdenskrig, for at besætte Danmark og Norge så Frankrig og Englang ikke gjorde det og kunne bruge de nordlige lande for at komme til Tyskland.

Meningen med at invadere Danmark, var egentlig ikke nødvendigt. Danmark havde på dette tidspunkt ikke tænk sig at starte krig mod Tyskland, så Tyskland havde på nuværende tidspunkt ikke noget at frygte.

 

 5. Afslutning og konklusion

Jeg synes selv, jeg har lært en del ved emnet, da det ikke var noget, jeg vidste så meget om i forvejen. Jeg synes det har været et spændende emne at arbejde med, også fordi jeg synes 2. Verdenskrig er et meget relevant emne. Jeg startede godt ud ved at finde nogle hjemmesider, og læse hvad der stod der. Der fik jeg mange historier som alle resulterede i det samme: ”Danmarks besættelse”. Jeg har spurgt rigtig mange, om de viste hvad operation Weserübung var. Og alle jeg har spurgt, har svaret det samme, nemlig nej. Jeg havde ikke regnet med at det var et emne ingen rigtig vidste noget om, selvom det gjorde jeg heller ikke selv. Jeg er igennem forløbet blevet klogere på, hvad Tyskland skulle bruge Danmark til, og hvor paranoide tyskerne egentlig har været, på at blive angrebet fra nord. Så jeg er blevet klogere.

 

 

Leave a comment